במקום לקטר, בואו להעביר "שיעור אחר"

אחרי 36 שנות עבודה מאתגרות ב"בזק", מסתער ניסים גוזלן על אתגר לא פחות חשוב - מערכת החינוך
התמונה של משה שפיבק
משה שפיבק

נסים גוזלן, יליד העיר בית שמש, בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הצטרף לאחרונה לתכנית ייחודית בתחום החינוך - "שיעור ביחד" של עמותת שיעור אחר, המקדמת מזה 14 שנה התנדבות של אזרחים בבתי הספר.

עם פרישתו מחברת "בזק", בתום 36 שנות עבודה מאתגרות, כעובד וכמנהל בחטיבת ההנדסה והרשת של החברה, בחר גוזלן להתנדב ולתת מעצמו ומהידע שרכש במהלך השנים,  לטובת תלמידי בית הספר התיכון "ברנקו וייס" בבית שמש. לפני כ-3 חודשים הצטרף כאמור גוזלן כמתנדב לעמותת "שיעור אחר", והוקסם מהיכולת שלו כאדם מהישוב, להפוך  לתומך הוראה למקצועות המתמטיקה בכיתות ט' ו- י'. נושא התרומה לקהילה ולעיר בית שמש במיוחד, ואהבתו הרבה למקצועות המדעים בכלל ולמתמטיקה בפרט, הובילו אותו להחלטה להצטרף לפרויקט זה ולתרום מעצמו.

התכנית שיעור ביחד מתקיימת במסגרת פעילות של עמותת שיעור אחר, ופתחה בשנת הלימודים הנוכחית את שנתה החמישית. התכנית משלבת במערכת החינוך תומכי הוראה איכותיים לעידוד התלמידים לבחור, להתמיד ולהצליח במגמה מוגברת של לימודי מתמטיקה, פיזיקה וכימיה (כיתות ט'-יא') ובלימודי אנגלית (כיתות ו'-ט').

איך הגעת לעמותת "שיעור אחר"?

"בעבר הרחוק היתה לי התנסות בהוראת מתמטיקה במכללת בזק בירושלים ובכל שנות פעילותי בחברת בזק חלמתי לחזור להוראת המתמטיקה ברגע שאפרוש מהחברה. ההוראה בהתנדבות קסמה לי מאד וחיפשתי דרך לתרום לקהילה מזמני ומניסיוני הרב וכך הגעתי לעמותת שיעור אחר שמטרותיה עלו בקנה אחד עם הרצון לתרום והאהבה למקצוע."

שתף אותנו בחוויות שלך בבית ספר "ברנקו וייס"

"נכנסתי עם מעט חששות מהמפגש הראשון עם המורים והתלמידים, אך קבלת הפנים היתה מדהימה ובתוך זמן קצר נכנסתי לעניינים, נקשרתי לתלמידים, למורים, למנהל בית הספר ולצוות העובדים של בית הספר. אני נהנה מכל רגע ומחכה בקוצר רוח למפגשים השבועיים. פשוט קשה לתאר במילים את הסיפוק העילאי והמרגש שאני חווה אחרי כל מפגש עם התלמידים המדהימים שיש לנו בעיר. אני גם שמח על כך שניתנה לי הזדמנות לתרום לקהילה מהידע והניסיון המקצועי והניהולי שצברתי בחברה העסקית, בה עבדתי במשך עשרות שנים, וממליץ בחום לאנשים הרואים עצמם מתאימים, להצטרף לפרויקט החשוב הזה כפי שאני עשיתי. אני מרגיש זכות גדולה לקחת חלק בתכנית זו ולהעביר את הידע שלי לדור הבא, בני הנוער , שהם דור העתיד. אני פונה לכל אחד ואחת מכם, שיכולים ורוצים להעניק לתלמידים בביה"ס העשרה ודעת ולהוות מודל לחיקוי עבורם, להצטרף לתכנית כתומכי הוראה. אני מרגיש שקיבלתי המון, לא פחות ממה שאני נותן בעצמי ...."

דפנה דור, מנכ"לית עמותת שיעור אחר, מסכמת: "אלפי אזרחים מהמגזר העסקי והציבורי מתנדבים מדי שנה בתכניות עמותת שיעור אחר בבתי ספר, וחושפים את התלמידים לתחומי עיסוק ומקצוע במטרה להרחיב את אופקיהם ומנעד חלומותיהם. המתנדבים מגיעים  מתחומי הטכנולוגיה, משפט, כלכלה, תעשיה, אדריכלות, תקשורת ועוד, ומהווים עבור התלמידים מודל חיקוי לנתיבי חיים, תחומי ענין והצלחה. המפגש עם אנשים המעורים בעשייה האזרחית מעצימה את התלמידים ומאפשרת להם דרך נוספת לזיהוי הפוטנציאל הגלום בהם. המתנדבים מגיעים ללמד קורסי העשרה דרך מקומות העבודה או משמשים כתומכי הוראה למתמטיקה, פיזיקה, כימיה ואנגלית. החוויה היא לגמרי הדדית, הן לתלמידים ולמורים והן למתנדבים ולארגונים המשתתפים בתכניות.  אנו מזמינים את הציבור להצטרף אלינו להתנדבות משמעותית במערכת החינוך".

תמונה 2: 
כיתוב 2: 

על התכנית

עמותת שיעור אחר נוסדה בשנת 2002 ופועלת לקידום שוויון הזדמנויות ולעידוד מעורבות משמעותית של הציבור הרחב במערכת החינוך בכל רחבי הארץ. העמותה פועלת בשיתוף משרד החינוך, ולטובת היעד לחיזוק לימודי המתמטיקה בקרב תלמידים בכל הארץ. שר החינוך, מר נפתלי בנט, פנה לאחרונה בקריאה לתומכי הוראה פוטנציאלים לבוא ולהתנדב לתכנית זו, מכיוון שהוא מאד תומך ומאמין בה. המפגש עם מתנדבים ממגוון תחומי עיסוק, המעורים בעשייה האזרחית, מאפשר לתלמידים להכיר דמויות לחיקוי ולהיחשף למגוון פניה של החברה הישראלית, כמו גם לתחומי עניין שעשויים לפתוח בפניהם נתיבי חיים אפשריים ואופקים חדשים.

מטרות העמותה הן לקדם, להעצים ולהרחיב את אופקיהם של תלמידים ממגוון אוכלוסיות, ובפרט מעוטות ההזדמנויות, להעשיר את חוויותיהם הלימודיות, לפתח את חשיבתם הביקורתית ולאפשר להם להכיר דמויות לחיקוי ומקצועות חדשים.

בעזרת הפעילות ניתן לרענן את מערכת החינוך עם כוחות חדשים ויצירתיים, תכנים דינאמיים ושיטות הוראה חווייתיות, ולקדם קשרי עמיתות בין הארגונים המתנדבים לבתי הספר ושיתופי פעולה בין מגזריים.

וכמובן, לאפשר לאזרחים להתגייס למען החינוך, להכיר אוכלוסיות מרקע שונה ולשתף בניסיונם המקצועי ובעולם הידע והחוויות שלהם, באמצעות מגוון של ערוצי מעורבות מותאמים למקומות עבודה, לקבוצות וליחידים.

מסגרת ההתנדבות

תומכי ההוראה משתלבים יחד עם המורה בכיתה, במהלך שעות הלימודים, במשך שעתיים שבועיות, ומאפשרים תרגול אפקטיבי ומתן מענה אישי לתלמידים, לאורך שנת לימודים מלאה. ההתנדבות מלווה בהכשרה הכוללת 8 מפגשים במכללת "אחווה", בהן תומכי ההוראה מקבלים מגוון כלים מעשירים, שמסייעים להם למקסם את התרומה לתלמידים, כולל היכרות עם מערכת החינוך, מאפייני התלמידים בתהליך ההתבגרות, מוטיבציה וחשיבה יצירתית.

מעט מהישגי שיעור ביחד

התכנית מלווה בתהליכי הערכה ולמידה בכל שנות פעילותה. בשנת תשע"ו נמצא כי מידת ההשפעה של התכנית בכיתות הינה מעל 30% שיפור באחד או יותר מיעדי התכנית : בחירה במגמה מוגברת. מניעת נשירה מהמגמה או שיפור ההישגים, וזאת לצד השפעה רחבה בכל הקשור לעידוד המוטיבציה והסקרנות של התלמידים.

אופן ההתאמה בין מורה לתומך הוראה

לאחר שנבחר תומך הוראה מתאים, עוסק צוות הרכזים בהתאמת התומך לבית הספר, למורה ולכיתה מסוימת. ההתאמה נעשית על פי מקצוע הלימוד, העדפותיו של התומך ומגבלותיו הגיאוגרפיות, עם דגש על שילוב צמד של מורה ותומך הוראה באופן המיטבי.

גיוס תומכי הוראה המעוניינים להשתתף בתכנית

על מנת להרחיב את הפעילות החשובה הזו, של עמותת שיעור אחר, שבאה ממקום אמיתי  ואכפתי, נדרשת התגייסות של מתנדבים נוספים (גמלאים ועובדים מהמגזר העסקי והציבורי) שמוכנים לתרום מזמנם ולסייע לתלמידים של עירנו.

לפרטים ניתן ליצור קשר עם עמותת "שיעור אחר" בדואר אלקטרוני info@shiuracher.org

או להיכנס לפייסבוק / אתר האינטרנט שיעור אחר http://shiuracher.org/ 

לחצו לשיתוף:

תגובות

תלמידי ברנקו וייס זכו לקבל איש נפלא עם יכולות ונתינה ענקיים(וזה לא רק בגלל שהוא האח הבכור שלי....)
נכתב ע"י דודי גוזלן בתאריך ה', 02/02/2017 - 12:56
מדהים כל הכבוד לך ניסים עלה והצלח. דורית בן שושן
נכתב ע"י דורית בתאריך ה', 02/02/2017 - 16:10
בית הספר הזה זכה לא בתומך אלא המורה לעילא ולעילא הלוואי ןיילדיי היו זוכים ללמוד מניסים ייישר כח אוהב אותך
נכתב ע"י שם טוב אסייג בתאריך ה', 02/02/2017 - 16:38

הוסף תגובה חדשה